Nu är det dags

Nu är det dags att damma av den här bloggen, jag minns ju hur bra det var att samla tankarna i skrift även om det inte kändes som om jag hade tid. Och roligt är det att läsa det skrivna.

Idag tror jag att jag äntligen kommit loss från terminsstarts-strulet och börjat hitta lite rutiner i min vecka. Och det är ju på tiden- 13 oktober…

Jag har under flera veckor sett att det finns frågor kring hur man ska skriva i sin loggbok och trots att jag gång efter annan går igenom det i grupperna finns fortfarande frågor. Efter att ha funderat ett tag på varför jag tycker att det är så viktigt som underlag för betygsättning och vad det egentligen är jag behöver veta kom jag på att jag kan sätta exempelfrågor i relation till de åtta kunskapskraven för att se om det eventuellt blir tydligare för eleverna. Jag har så fula garderobsdörrar i salen men nästan inga väggar alls så planen är att fylla dörrarna med olika saker eleverna behöver veta. Nu börjar jag med loggboksfrågorna!

Jag ska sätta bokplast över alltihop men hejdade mig i sista stund för jag kom på att jag skulle kunna spela in lite film som presenterar kunskapskraven på ett lite mer konkret sätt med lite exempel, och koppla filmerna till QR-koder som jag sätter upp bredvid vart och ett av de åtta kunskapskraven.

Sen åker plasten på!

IMG_9466

IMG_9467

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Här kommer dokumentet med alla åtta kunskapskraven!

Frågor till loggboken

11 comments

  1. Det var fina och smarta skyltar, såna skulle jag gärna ha i min nya sal som snart är klar. OM du vill dela med dig får du gärna maila dem till mig. Vill du ha dem för dig själv förstår jag! Tack på förhand! //Åsa Almgren

  2. Fast jag har s dåligt med både skåp o väggar att det nog får hamna på bloggen så länge. Skriver dina elever i fysisk bok eller digitalt? Mitt mål är att vara helt digital till våren:-)

    1. Vi kör digitalt i stadens plattform Hjärntorget/pingpong. Funkar toppen, delade dokument i driven tidigare men gillar att det lägger sig i nya inlägg varje vecka med senaste först 🙂

Leave a Reply

