Kollegialt lärande

Idag har det varit fortbildningsmässa i stadsdelen. Det verkar som om flera av Göteborgs stadsdelar satsar brett och låter kollegor lära av varandra. Jag tycker att det är strålande. Helt ärligt har jag inte hittills sett några större vinster för någon av de arbetsplatser jag varit på när man skickar en eller ett par lärare på mässa till Långtbortistan. Fast det är ju säkert mysigt att mingla med andra lärare och bo över på hotell förstås, det ska ju inte föraktas.

Precis som Edward Jensinger skrev i ett blogginlägg Vi kan själva så här i anslutning till höstlovets alla fortbildningar så är nog vinsten bra mycket större om man håller sig på hemmaplan. För alla.

Jag har väl egentligen inget att tillägga till det blogginlägget. Bara att jag önskar att vi kan börja berika varandra även mellan stadsdelarna. Det ser alldeles för olika ut, en del får kvalitativa, kollegiala mässor men så vitt jag förstår inte alla. Vi är ju alla lärare i Göteborg och borde få samma goda möjligheter. Tänk om vi nästa år kunde dela mellan stadens delar? Det drömmer jag om. Kanske kan vi hjälpas åt att börja i Kållegiet?. Hör av dig med events som ska läggas in i kalendern, skicka in ett porträtt på en kollega eller på dig själv eller tipsa om en pedagog i Göteborg som har en blogg! Tillsammans!

Här är länken till den Prezi om hur jag flippar min undervisning, jag använde den i min lilla föreläsning på vår mässa idag. Kanske är den till nytta för någon?
http://www.prezi.com/f45rst0eavjs/

Leave a Reply

