Slutrapport

Nu är en ovanlig termin till ända och jag kan se konsekvenserna av både omgrupperingar och tidsförändringar. Det är inte roligt kan jag påstå. Jag har under mitt första år på skolan (2013/2014) haft helklass och det i sig var en utmaning men då kom eleverna tillbaka efter jul och vi fick en ny chans att jobba vidare. I år har jag inte haft helklass på pappret utan 3 klasser indelade i 4 grupper, de har inte slöjd mer än en termin av schematekniska skäl, inte heller de 70 minuter i veckan vi hade förra året utan 2×60 minuter under enbart en termin. Visst är det bra för många att kunna arbeta obruten tid men för dem som haft oturen att vara sjuka, kanske mer än en lektion blir det katastrofalt. De missar två timmar på ett bräde och får ingen ny chans.

Konsekvenserna då? Jag har aldrig tidigare haft så lite möjlighet att fånga upp elever och se om de har koll på kunskapskraven. Jag har aldrig tidigare känt att jag haft sådan tidsnöd att jag inte hunnit förbereda och prata med eleverna om kunskapskraven. Jag har aldrig gått in i en termin så totalt pedagogiskt oförberedd som jag blev tvungen den här gången då slöjdvalen sög ut all tid och energi långt fram i september. Jag har aldrig haft elever som blivit så överraskade (och besvikna) över sina betyg tidigare. I år var de tre. Tre för många.

/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/4af/64606496/files/2014/12/img_0457.png

Leave a Reply

