Vad ska jag undervisa?

Nu är det annandag jul och jag kan inte riktigt släppa tankarna på kommande termin i slöjd. Jag vaknade klockan fem och kunde inte somna om. Huset är tyst och jag kan tänka färdigt en tanke.

Det är som en gåta jag inte riktigt kan lösa, hur ska undervisningen i slöjd egentligen gå till? Jag tänker att jag kanske kan hitta svaret på gåtan i kommentarsmaterialet i slöjd (som jag i stort sett kan utantill så många gånger jag läst det). Alltså jag vet egentligen hur jag vill bedriva undervisningen för att eleverna ska ha möjlighet att fortsätta vara de där nyfikna, problemlösande upptäckare och uppfinnare slöjden vill fostra till men jag får inte ihop det. Hur ska man nå det förtroende som krävs för att våga göra fel och lära sig av felen när man inte riktigt hinner med det under den lilla tid slöjden finns på schemat? Hur ska man kunna programmera om från faktainhämtning och korrekta svar på en timma i veckan?

Kommentarsmaterialet verkar utgå från att jag har eleverna under hela slöjdperioden. Det anger en progression som jag inte kan stå för då jag ofta på högstadiet möter elever som saknar grunderna i teknikerna. Jag får ofta frågor om att trä en nål åt en elev för det är omöjligt. Att man inte kan skilja på stickning och virkning och att man inte vet vad maskor är, Att trä en symaskin är otroligt svårt och när det blir fel är det naturligtvis fel på symaskinen. Att plocka fram en instruktionsbok och se om man gjort rätt är en utopi. Jag frågar mig ofta om det är så att eleverna fått lära sig dessa saker under sina tidigare slöjdår eller om de helt enkelt inte brytt sig om att lägga det på minnet.

Är det alltså med grunderna jag ska börja?

Leave a Reply

