I morgon är det dags

Nu sitter jag här igen och inser att lovet har gått alldeles för fort som vanligt. Jag har tänkt skola mycket, grubblat på hur jag ska bli tydligare med det formativa arbetet framför allt. Jag har skisser och mindmappar i min iPad med stora visioner om allt vi ska göra. Det är kamratbedömining, självskattning, filmer vi ska se och historia och material att undersöka. Och praktiskt arbete så klart, ett större eller många små? Gör eleverna många mindre arbeten är det enklare att få syn på fler av kunskapskraven men gör de större arbeten borde det väl ge mer möjlighet till fördjupning?

Återigen sitter jag här med en tornado av ofärdiga tankar och idéer i huvudet. Tidigare år har det stressat mig men mer och mer har jag insett att det inte spelar någon roll hur mycket jag planerar. Det blir ändå annorlunda när eleverna kommer. Bättre att ha flera ess i rockärmen att dra fram.

Försöker jag intala mig i alla fall… I morgon kommer 21 nior klockan åtta och ska ha två klocktimmar slöjd. Det gäller att utnyttja tiden väl…

Leave a Reply

