FAIL!

Det enda på dagordningen

Det enda på dagordningen

En vecka har gått på den nya terminen och med nya elever kommer nya tag! Tankarna var många under lovet och nätterna sömnlösa, ändå stod jag utan konkreta svar på hur jag ska fortsätta.

Jag måste säga att det har varit en fantastisk vecka! Allra störst intryck har mina 6 sjuors lektioner gjort på mig. Att det kan räcka med ett enda litet ord för att byta perspektiv! Vi har gått in för att faila. Hårt. I vissa grupper har det applåderats när en elev slagit sig för pannan och skrikit i frustration. FEL IGEN! JIPPI!

Jag brukar lägga upp terminens projekt så att eleverna börjar med sina arbeten med en gång, mer eller mindre styrda av ramar. Det har jag gjort även den här gången. Alla sjuor ska sy varsin gemensam tavla med symboler som betyder mycket för dem. Jag vill att de ska prova symaskinen, textiltryck och applikation. Jag har bara förutsatt att de måste ha arbetat med textiltryck tidigare under sina 4 år i slöjden innan de kommer till mig. De kommer från så många olika skolor att det är omöjligt att ha någon sorts koll på detta. Och om någon inte provat lär de ju sig när de jobbar med det har jag tänkt.

Den här gången börjar de däremot inte med sina “riktiga” arbeten med en gång- de börjar med att utifrån en medvetet bristfällig textiltrycks-genomgång (av mig) prova sig fram, med instruktionen att göra så mycket fel som möjligt. De tittar på mig som om jag inte är riktigt klok. Vadå fel? Du ska ju bedöma det vi gör och då går det ju inte ihop?

Jag har bara gått iväg och börjat plocka med något annat då, de har allt framme, det är bara att börja. (Det här med hjälp som jag skrev om i ett tidigare inlägg- det VAR effektivt att bara gå och göra något annat en stund.) Och så småningom kommer de igång. En timma går fort och alla hinner med många textiltryck, och flera misstag var. När jag i början av lektionen i förbifarten nämnde att vi skulle avsluta med att berätta för gruppen om alla felen så att alla kan lära sig var det flera som såg skräckslagna ut. Jag ignorerade det då, och kunde nöjt konstatera att alla var väldigt stolta senare när de berättade om sina FAIL.

Jag höll mig som sagt för mig själv men när jag gick förbi två tjejer hörde jag deras diskussion:

“Alltså, tänk om vi fick göra fel i andra ämnen också!”

Hur ska man annars lära sig, undrade jag lite lagom tyst. De hörde mig…

Leave a Reply

