Lovtankar del 1

Så kom det då- vårterminens första lov, ett av många avbrott i rutiner och lunk.

Jag har både rasat ner i dvala och spurtat i effektivitet, det är lite komplicerat. Jag har utåt sett mest suttit i morgonrock och vegeterat, tvätt och disk har växt runt mig och dammsugaren har fått minst lika mycket vila som jag. Jag antar att detta både irriterar och sticker i ögonen på den man lever med, som går upp 04.30 varje morgon för att gå till jobbet. Men jag kan faktiskt inte göra något åt det yttre för inuti rasar det på i samma tempo som vanligt med det undantaget att man kan mer eller mindre tänka en tanke färdigt innan nästa poppar upp.

FullSizeRender

Att-göra-listan har varit lång och det mesta är faktiskt kryssat.

 

Jag hade lovat mig själv att ägna tid åt mig den här veckan, att träna varje dag- tji fick jag. Däremot har jag tagit tag i mitt online-medlemskap på viktväktarna som jag haft dåligt samvete för sedan i november… Jag måste få grepp om mina kostvanor innan det går alldeles över styr och det har jag fått tid för den här veckan. Det är inte bara att sätta igång som man kan tro utan det tar en hel del mental kraft att hitta nya hjulspår. Nu är kylen full av grönsaker och fruktskålen dignar. Jag sliter mitt hår med att läsa recept, jag som annars mest höftar med det som råkar finnas i kylskåpet. (Och helt ärligt, när kylskåpet varit tomt har det lätt blivit en påse popcorn och en öl till middag. Skäms) Nu är jag på banan igen och tänker göra allt för att stanna där!

Jag har ju min kurs på GU som jag legat lite efter med, så gott jag har kunnat har jag läst ikapp det jag behövt för att ha näsan över vattenlinjen. Längre sträcker inte min ambition sig- jag har lite för många järn i elden för att kunna prestera på topp.

Jag har rensat upp och strukturerat de tre kurser jag har igång på jobbet, en för varje årskurs. Det finns numera en tydlig tanke med det som kommer efter idéfasen i arbetet. Jag har kommit på efter flera års erfarenhet att det inte går att lägga kursen innan man mött eleverna och eftersom de är nya varje termin behöver jag hämta andan och samla ihop efter ett par lektioner, ungefär på sportlovet. När gör man det här på höstterminen, undrar jag plötsligt? Är det därför det alltid känns som om den terminen blir lite sämre för eleverna? Jag har tidigare tänkt att man liksom provar ett koncept på hösten och förfinar det med de nya eleverna på våren. Hur som helst blir det ju väldigt orättvist.

I all hast och lika impulsivt som vanligt anmälde jag mig för några veckor sedan till Karlstads Universitets distanskurs i bedömning och betyg. Jag blev lite orolig att missa något väsentligt och tänkte att jag i alla fall skulle pröva. Inte för att det ger några poäng att gå den, man får ett intyg. Men jag skiter faktiskt i poängen- det är kunskapen jag vill åt, och kanske lite hjälp på traven när jag själv sitter och grubblar på olika sätt att tänka kring det formativa arbetet i skolan. Jag sköt på att börja tills nu på lovet och det är ett mer matnyttigt och digert innehåll än jag hade väntat mig. Det kommer att ta tid och jag kan bara önska att det var en större grupp på min arbetsplats som skulle gå kursen så att man kunnat ta tillfället i akt att inleda ett arbete inom kollegiet, att det dessutom avsattes arbetstid för detta. Som tur är har jag fått med en kollega, det kommer att bli viktiga och intressanta diskussioner i detta, det känner jag på mig.

I bakgrunden av detta mer eller mindre produktiva, beroende på vem som är betraktaren så har tankarna malt vidare, och jag tänker att jag måste försöka skriva av mig det i några blogginlägg så att mina tankar klarnar om inte annat. Jag har ju tidigare märkt att det är ett effektivt sätt att gå vidare när jag fastnar i grubblerier. Så- detta inlägg kommer förhoppningsvis att följas av ett par delar till i rask följd.

 

Leave a Reply

