#6 Makerbilder 2

En workshop från Makerdays handlade om att programmera i Arduino. Eller, tja programmera låter väl pretentiöst men vi skulle ändra och fixa lite så att en lampa började lysa/blinka/fada och det var lite trixigt.

Framför allt tycker jag att det är fullständigt obegripligt att fatta saker som “jord” och “watt”. Den lilla lampan (kan det heta LED?) hade två pinnar liksom ben och den ena var jord. Men alltså hur ska man veta? Och jord- det är ju sånt jag gräver i hemma?! Det är sådant jag hänger upp mig på.

Att fatta koden i datorn har jag inte alls lika svårt för. Men elektroniken… Vi jobbade två och två och vi kunde väl ungefär lika lite om detta. Efter ett tag när inget hände fast vi gjorde precis enligt instruktionerna kom vi på att vi antagligen fått en trasig Arduino. Eller not.

Den här workshopen liknade ändå till stor del vad jag höll på med i somras när jag sydde min lysande väska och jag tror att det är saker jag skulle behöva kunna lite bättre.

Leave a Reply

