#13 Och hur tänkte jag nu då?

Idag har jag startat upp ett nytt arbetsområde med sjuorna. Tanken var nog god men det är inte känslan i magen just nu, jag tror att det är mitt undermedvetna som spökar och löper amok.

Chaos is coming…

Jag började som slöjdlärare för 15 år sedan med inställningen att eleverna ska få skapa fritt i slöjden men har de senaste åren, med alla åtstramningar, tidspress och stora grupper tvingats in i en form där arbeten ska bli klara, bedömningar tydliga och eleverna ska få exempel på precis allt på de olika kunskpasnivåerna. Vi har verkligen arbetat för betygen, inte slöjden och ju mer jag ansträngt mig desto mer snärjd har jag känt mig. Jag har verkligen slitit och kämpat för att vara så tydlig som möjligt så att alla ska ha möjlighet att nå ett högt betyg samtidigt som jag framhållit slöjd som kul. Det säger ju sig självt att det blir ett dubbelt fokus. Jag menar inte att man ska slarva med feedback, bedömningar och betyg men nu får det banne mig vara nog. Vi har inte tid med mer betyg- nu måste vi få slöjda också!

Jag startat ett arbete med nio lektioner kvar på terminen, de enda krav jag ställer är att projektet är lösningen på ett problem och att någon sorts utsmyckning ingår. Jag vill få in 3 skisser initialt i loggboken med tillhörande funderingar, val och motiveringar. Sedan får de sköta anteckningar och foto i pages i form av instruktioner till en fiktiv läsare. Dessa lämnas tillslut in till mig så gör vi årets slöjdhandbok tillsammans! Då får jag processdagboken i handen och kan förhoppningsvis sätta ett schysst betyg.

Eller ännu hellre- då har eleven lärt sig att hen har ansvaret för att processen flyter på och att arbetet blir klart. Kanske till och med glömt att fundera över betyget?

Det känns vingligt just nu, tillbaka till rötterna men vad kan jag göra?

Det går inte att jobba i en jäkla slöjdfabrik!

One comment

Leave a Reply

