#18 Räknas ett blogginlägg i tanken?

Ja det blev inte tid att skriva ett inlägg igår, det var essä-skrivande hela dagen. Jag stör mig lite på att jag ska hoppa på allt jag ser som verkar intressant, det blir ju inte mycket tid över liksom. Samtidigt kommer jag i kontakt med texter och tankar som jag hade missat annars.

Den här kursen har jag läst tre texter som handlar om mobilt lärande, närmare bestämt om att använda mobiltelefonen i lärande och undervisning. En text är ett examensarbete på lärarutbildningen där man undersökt några lärares och elevers inställning till att använda mobilen i och utanför undervsining. Det är år 4-6 som varit i fokus för studien och den är bara två år gammal. Det som framkommer är precis det man hör mycket av. I Sverige. Mobilen ska låsas in, stanna hemma, är bra för informationssök och eleverna spelar spel och chattar. Andra användningsområden tas inte upp, tror inte att man ser dem. Andra digitala verktyg som tas upp i texten behandlas med samma misstänksamhet, man ska förbjuda, kontrollera och helst bara använda ibland. Om man inte behöver en dator som hjälpmedel för särskilda behov. Då kan det vara ok även att använda mobilen.

Den engelska texten är en antologi med många olika författare och jag ska i ärlighetens namn erkänna att jag bara läst det inledande förordet och första texten men den här boken vill jag verkligen läsa mer av. Problemet man ser där med mobiler i undervisningen, åtminstone som jag läst om hittills är de små skärmarna och den begränsade batteritiden. Alltså ingenting av misstänksamhet mot att användarna ska bruka mobilen på “fel” sätt. Och eftersom boken är från 2009 har ju en del svårigheter redan åtgärdats. 

Den tredje texten är den roligaste. Det är ett tydligt stödmaterial för lärare hur de ska använda mobilen i undervisning. Den är på danska och skriven av “Det nationale videncenter for e-læring”. Den är helt fantastisk, man förklarar allt från tekniska termer, hur mobilen funkar och vad man kan använda den till, hur man gör en podcast och det finns till och med lektionsupplägg! Även denna skrift är från 2009.

Jag kan inte låta bli att undra ett flertal saker. Om man i de yngre åldrarna inte passar på att lära eleverna netikett, hur man använder datorn man har i fickan, att vara schysst på sociala medier, digital samhällskunskap, hur ska vi då kunna göra det när de kommer till högstadiet helt plötsligt? Alltså från förbud och fy till… Lös det? De måste ju få med sig kunskaperna på ett naturligt sätt direkt när de får mobilen. 

Jag undrar också hur länge man i Sverige ska förlita sig på oss så kallade “eldsjälar” att dra lasset för att eleverna får med sig nödvändiga kunskaper inför framtiden. Det har några dagar cirkulerat en text på sociala medier om hur man satsar digitalt i Storbritannien. På en fråga om hur man satsar i Sverige blir svaret att man på Skolverket har 2,5 tjänst satt på IKT, i Storbritannien är det 60-70. 

Det kanske inte ÄR lärarnas fel, hur resultaten blir i PISA-undersökningen. Inte heller elevernas och föräldrarnas.

Leave a Reply

