#24 Vem är IKT-pedagogen idag?

Såg en tråd på Facebook i morse som handlade om en ny utbildning för IKT-pedagoger. För mig är det så mycket tokigheter i det så jag vet inte var jag ska börja.

NY utbildning för ALLA pedagoger att stärka sina digitala kunskaper. Ja tack.

Satsning på lärarutbildningen så att alla examineras med rejält digitalt självförtroende och god digital samhällskunskap. Ja tack. 

Och IKT-pedagog, vad ÄR det egentligen? Finns behovet fortfarande eller har det blivit mer komplext? Eller har det liksom levlat upp i takt med att tekniken utvecklas, behoven i skolan att arbeta med MIK och sociala medier ökar.

Snöar jag in på ett ord nu kanske?

2 comments

  1. Själv arbetar jag som IKT pedagog för tillfäller och trots att jag kanske biter mig själv i svansen så håller jag med och jag tycker inte att du snöar in på begrepp. På min skola är IKT ett prioriterat mål vilket då står i kontrast till att jag och tre lärare till undervisar i IKT eftersom det även får konsekvensen av att kollegor tillåts att välja bort IKT i den egna undervisningen. Delar man ut en uppgift som ska presenteras i en keynote (för att ta ett exempel) så behöver man ju även veta hur keynote fungerar, ungefär hur lång tid det kan ta att sätta ihop ett bildspel och vilka problem som kan uppstå i programmet och hur man löser det. Den kunskapen ska inte delas ut i ett annat sammanhang, av en annan lärare. Det är som om någon skulle undervisa mina elever hur de ska tvätta sina penslar, på en helt annan lektion.

    1. Ja Malin, jag fattar hur du tänker och visst ska det finnas några som dra och kan det digitala lite mer på varje skola, det är inte det jag menar men ska man verkligen få lämna över “de digitala vardagsbestyren” till en expert liksom? I dagens digitala samhälle? När man ska undervisa morgondagens digitala medborgare?

      Nä jag önskar att varje skola i stället fick en digital inspiratör. En som du Malin 🙂

Leave a Reply

