Så var jag tillbaka i bloggen igen

Jag vet inte om det blir tillfälligt eller om tiden kommer att finnas. Blogg100 kan man ju säga att jag lagt ner. Det är alldeles för mycket att skriva på kursen jag går på GU och sedan var det en SETT-mässa med artiklar att skriva till Kållegiet, mätt på text helt enkelt. Nu ska alla sjuors alster bedömas men eftersom Hjärntorget (plattformen där all information finns) uppdateras ett par timmar denna “lediga” kristi himmelfärdsdag och jag hamnade på en blogg som gav inspiration passar jag på att tänka högt en stund här.

Jag läste Magnus Blixt LR-blogg om att göra fel och den passar så fint in på mig just nu. Jag sitter med mina sjuors inlämningar i form av iMovie-filmer och blir rörd till tårar över hur himla fina redovisningar de bjuder på. En stor del av det jag hittills hunnit igenom är fantastiskt bra. Även de som jag idag tycker hänger och dinglar farligt nära ett F. Till saken hör att de lämnade in för 2 månader sedan och jag har inte hunnit ge feedback förrän nu. Fel 1. Jag skulle naturligtvis tagit mig tid.

Nu är vi i stället mitt uppe i terminens arbete nummer 2. Ett arbete som jag med facit i hand kan säga mig blivit övertalad in i, men bara har mig själv att skylla. Jag föll för frestelsen när allt för många bönat om att “få göra vad de vill” i slöjden. En helt igenom omöjlig situation, det vet jag ju sedan gammalt. Det är skitsvårt att få till information och genomgångar som rör alla eftersom arbetsområdena spretar för mycket och det blir uppenbart att de flesta saknar alla grunder de behöver för att genomföra sina projekt. Detta var alltså Fel 2. Min totala upplevelse av slöjdlektionerna i år 7 blir kaos och att jag inte vet hur jag ska kunna undervisa för att hjälpa var och en vidare i sin utveckling. Och eleverna tycker att jag är gnällig för att jag kräver ordning och fokus medan de inte kommer framåt för att de inte vet vad de ska göra… De flesta tappar lust och fokus för att de inte tycker att de lär sig något nytt- de blir inte heller nöjda för deras alster blir inte “fint”- så som den bild de hade i huvudet när de startade. Många klarar inte av att ens komma i närheten av det de föreställt sig och ger upp.

Tre gånger kvar på terminen…

Och här sitter jag med ont i magen för att jag föll för frestelsen mot bättre vetande. Försöker trösta mig med att inte göra om detta igen, prata med eleverna om hur detta blev och att vi förhoppningsvis alla har lärt oss något av detta. Nya tag nästa termin!

Leave a Reply

