Ett elevbidrag till hjälplistan

Jag har ju under mina år som slöjdlärare haft en återkommande sak att brottas med- hur kan jag minska hjälpbehovet/väntetiden/känslan av att inte kunna tänka själv? Jag har skrivit om det här tidigare.

I fredags fick jag ett smart tips som jag genast ska prova!

En elev sa: “Kan vi inte ha hjälplista som i matten? Vi skriver upp våra namn och sedan skriver vi också vad vi behöver få hjälp med.”

Strålande, är allt jag kan säga!

Jag ser direkt flera fördelar med detta enkla tillägg:

  • Jag ser om det är flera elever som behöver hjälp med samma sak, och kan klumpa ihop de eleverna till en visning av ett moment, vilket bör korta av kötiden avsevärt.
  • Eleverna själva ser om någon behöver hjälp med det de redan kan, och de kan hjälpa varandra, något som ökar det kollaborativa arbetet och minskar bilden av att jag är experten i rummet.
  • Jag ser tydligare om det är samma problem som ofta dyker upp och kan fixa en genomgång eller spela in en film på temat.
  • Eleven själv måste ju tänka efter vad hen behöver hjälp med, det går inte att bara säga “hjälp!”. Kanske finns svaret redan hos den eleven bara hen tänker efter lite?

Provar terminen ut så får vi se hur det utvecklar sig.

One comment

  1. Det låter som en bra idé! Är inte så pigg på kölistor på tavlan annars men med problemet synligt så kan det ju bli superbra!

Leave a Reply

