Att lösa problem

Det kom ett paket…Och inuti det låg ett annat paket…Och inuti det låg en meter KEVLAR!

Att utmana eleverna med uppgiften att lösa ett problem innebär att man får vara beredd på att de tar en på orden och verkligen ger sig sjutton på att lösa ett problem. Visst har det blivit många suckar och “jag gör väl en väska då, då” men en elev har ett verkligt problem. Ett mission. Skyddet på konståkningsskridskorna skärs hela tiden sönder av skenorna när hen övar piruetter, bara framme över tån. Mamman syr nya hela tiden för de kostar en del och nu tänkte hen att det nog borde gå att fixa.

Vi spånade ett tag och allt vi kom fram till ratades för det får inte vara någon metall alls i materialet för då skadar det skridskoskenorna. Det här hör inte till vanligheterna i skolslöjden men man kan ju inte bara dissa denna entreprenör hur som helst- det är ju en uppfinning av rang på gång. Min slöjdhjärna räcker inte till alltid och det är då man är glad att känna en viss Peter. Ett snabbt meddelande på Facebook (ja, jag använder Facebook. PÅ lektionstid) och jag har tre länkar till förslag på möjliga material. Alla från AliExpress med oviss leveranstid. Terminen lider mot sitt slut och eleven har ägnat de tre senaste lektionerna till att sy prototyper i baddräktslycra, allt medan hen har hållit tummarna för att materialet ska hinna komma innan avslutningen.

I morgon är det dags att sätta igång på riktigt med uppfinnandet för då har jag en meter kevlar med mig till jobbet!

Tack Peter Ljungstrand!

Leave a Reply

