Glödlampor på G del 2

Nyckelringar i filt med Lilypad.

Projektet startade förra veckan och jag skrev om det här.

Det är inte helt lätt att undervisa om saken man inte riktigt kan själv. Här är jag tvärsäker på att eleverna ska kunna trä sin nål på egen hand (år 7- hallå!) och jag ser gärna att de vet hur de ska göra när jag pratar om förstygn. Det gör de nästan aldrig.

“Aha, du menar vanliga stygn!”, kan de säga.

“Nej, du ska veta att det heter förstygn, kontrar jag”

Fast jag vet inte hur länge jag ska framhärda, autocorrect krånglar alltid när jag skriver det ordet så kanske är det bara något jag hittat på?

Att kunna göra knut i änden på tråden är också en sådan där slöjdsjälvklarhet som jag förväntar mig i år 7. Nej, det blir knut runt nålens öga i stället i 9 av 10 fall. Som på dagis. Hur var det med progressionen?

IMG_1937

Sedan blir jag nybörjare. Och försöker febrilt komma ihåg det jag frågat om en massa gånger men aldrig kan minnas. Erik på Interaktiva Institutet förklarade pedagogiskt och noga det där med serie- och parallellkoppling både för mig och för eleverna när han var ute här på workshopen i Vinnovaprojektet i januari. Men jag kan bara inte komma ihåg!

IMG_1935

I alla fall: sy fast batteriet från + till strömbrytaren. (Spelar det någon roll om man börjar på + eller -? Vi lär få veta för mina elever gör olika.) Stoppa tråden. Börja igen i andra änden av strömbrytaren och sy med förstygn (HA! Det kan jag!) till + på lampan och fortsätt till nästa lampas +, fäst och avsluta tråden.

IMG_1934IMG_1936

De båda elevernas arbeten ser olika ut på baksidan, och jag misstänker att en av dem kan få problem framöver för när trådarna är så här stökiga på baksidan är risken stor att det kortsluter. (Visst var det så?)

Äntligen kan det visa sig att det lönar sig att vara noga!

Leave a Reply

