Den här tiden på året

Så var då det vedervärdiga jobbet med att sätta betyg klart för denna gången då. Jag kan lugnt säga att det är den av mina sysslor på jobbet jag avskyr mest, långt före att vika oändliga högar med tyg som viker upp sig själva så fort jag vänder mig om.

Jag får aldrig det hela att gå ihop, helst vill jag sätta högsta betyg på nästan alla mina elever men jag går strikt efter de åtta kunskapskrav vi har i slöjden och jag hatar att göra mig till en maskin. Eller tjänsteman. Men det är ju det jag är fast jag försöker glömma det resten av året.

Det går inte att få höga betyg bara genom att vara positiv till att slöjda och göra som man ska. Man måste våga prova nytt, fundera över varför man gör som man gör, reflektera och analysera och dessutom visa mig att alla dessa tankar finns inom en. I alla stora grupper jag har är jag livrädd att missa en elev som inte säger så mycket och jag är sjukt beroende av att eleverna uttrycker sina tankar i loggboken.

Varje år denna olustkänsla. Mitt jobb går ut på att bygga elevers självkänsla och lust att skapa. Det borde inte ingå att bedöma den.

Just nu varje år vill jag byta jobb,

Det går över, minnet är kort.

Leave a Reply

