I starten av något nytt

…snurrar tankarna fritt.

Jag har både hunnit överlämna och bli överlämnad till, jag har träffat en av tre slöjdkollegor, hunnit prata med min mentorskollega och pratat en del med mitt nya arbetslag. Den övergripande känslan är att jag känner mig väldigt välkommen på Vallhamra skola!

Jag trodde att jag skulle börja gå på högvarv i min slöjdplanering vid det här laget men bromsen slog in när jag nyligen fick veta att det finns en möjlighet att jag ska undervisa svenska också. Inget större problem i sig men eftersom jag är aningens ringrostig måste allt fokus läggas där och eftersom jag inte vet än har tanken gått i stå lite. Blir det inget är det ju inte värt att lägga tid på just nu. Så förvirring råder.

Det ska däremot bli spännande att komma till något färdigt. Det har jag nog knappt gjort under mina 15 år som lärare, det känns som om jag mest renoverat eller byggt upp men här finns en genomtänkt kursplan för progression att följa, om än med öppna ramar och en sal som är utrustad med mer än jag vågat hoppas på. Bildsalen vägg i vägg med en bildlärare med samma intresse för digitala verktyg, material och makerspace som jag- vad kan det bli av det?

På torsdag kommer eleverna och det är först då det börjar hända på riktigt. Hur många år jag än jobbar är det där första mötet pirrigt och lite läskigt. Men det blir bra. När dörren är stängd- öppna ett fönster. Det är det jag gör nu.IMG_2847

Leave a Reply

