Workshop med lilypads i Piteå

Under höstlovet har jag haft ett spännande uppdrag! Jag som aldrig varit norr om Stockholm blev inbjuden att föreläsa och hålla workshop på Kunskapsfestivalen i Piteå! Och det gick undan, tur och retur Göteborg-Piteå på två dagar!

Utsikt från planet i arla morgonstund

Utsikt från planet i arla morgonstund

Under måndagen hade jag inga åtaganden utan kunde gå och lyssna på en massa intressanta saker, och när jag gick ut för lite luft möttes jag av öppet hav på baksidan av hotellet. Otippat.

Överraskningen bakom hotellet

Överraskningen bakom hotellet

Jag hade förberett en Keynote om slöjd, hur jag menar att min bild av slöjd förändrats de femton år jag jobbat som slöjdlärare, tyvärr var nätet så dåligt att jag inte kunde visa allt jag ville. Jag hade många klipp som inte gick att öppna, lägger därför presentationen här som jag lovade.

Kunskapsfestivalen Piteå

Efter föreläsningen var det workshop x 2 och det verkade vara efterlängtat att få arbeta med händerna efter allt lyssnande.

Jag hade testat workshopen på en slöjdlärarkollega, Anne Ömar innan och det blev hennes snögubbe som fick bli vinjett för instruktions-keynoten. Hennes tips till mig var:

“Be dem göra enkla figurer och snacka inte så mycket i början så att de får tid att jobba!”

Workshop Piteå Lilypads

Det tog inte fem sekunder förrän rummet kokade av aktivitet.

image image image image image image image image image image image

Precis som i slöjdsalen pratades och skrattades det mitt i koncentrationen och då och då hördes jubel och glädjetjut när det plötsligt började lysa i någons projekt.

image image image image

När de utsatta 90 minuterna började lida mot sitt slut var det, precis som i slöjden ingen som ville städa. Motvilligt avslutade de flesta men det var en som bara ville sy ett stygn till…

Inga problem- här är resultatet!

image

Det var fantastiskt lyckat i båda passen och jag fick lite nya tankar på hur jag kan lägga upp det nästa gång, tiden var ju inte en bonus direkt men det är den ju sällan i slöjdsammanhang.

Stolt är jag också över att Piteå Tidning valde att föreviga tillfället både med text och med ett webbklipp!

Leave a Reply

