Att göra en sammanfattning

Det har varit en alldeles för intensiv period för mig under se senaste terminerna och kulmen nåddes när jag i maj gick upp med den magisteruppsats jag skrivit under våren 2016. Det snurrar på med vanligt jobb på heltid i en fantastiskt inspirerande skola, uppdrag att föreläsa på diverse intressanta konferenser och två kapitel till två olika antologier, om slöjd på olika sätt. Den ena har precis skickats till alla medlemmar i LR och kommer att releasas på Bok och biblioteksmässan i Göteborg nu i september.

Den andra boken kommer att släppas våren 2017 och handla om slöjd i en digital samtid. Det är onekligen spännande allt det här men det bidrar också till att jag inte själv hinner med riktigt. Det blir inte så mycket tid över att fundera, stanna upp, tanka nya idéer och bara vara. Det saknas liksom något för att det ska bli ett fungerande kretslopp, till slut känns alla mina tankar passé och jag blir trött på mig själv.

Jag är så inspirerad av min kompis Malin, som skriver en veckosammanfattning i sin blogg Bildsal 117 varje vecka. Det är fina texter om vardagliga händelser, alltid med en twist på något sätt. Jag hoppas att hon någon dag samlar ihop sig och ger ut en bok med alla tankar. Hon har gjort en grym upptäcktsresa inom yrket som pedagog, något som inte alltid är enkelt det märks, men att konsekvent sammanfatta det som hänt under arbetsveckan blir en så tydlig och enkel dokumentation att kunna gå tillbaka till och just nu är det precis vad jag behöver. Det händer så många saker under en vecka, stora som små som kommer att bli till en helhet- det vet jag. Jag vill bara kunna minnas och se mönster. Och så grymma betraktelser som Malin får till blir det inte tal om, men jag ska också stanna upp och fundera över veckans viktigaste här. På mitt sätt.

Leave a Reply

