Om detta måste jag berätta!

Jag har inte skrivit här på länge. Eller jo, jag har skrivit av mig en massa och det finns mängder med utkast men det har varit för många röriga tankar för att ens publicera. Men nu så…

Under en tid har jag pratat med en kollega och vän, Frida som arbetar som NO-lärare om hur hon börjat arbeta med blended learning en slags stationsbaserad undervisningsform som hon inte gör hela tiden men plockar fram och utvecklar över tid. Du kan läsa om hur hon tänkt här och här. Det har varit spännande att lyssna men jag har bara kunnat sucka avundsjukt för att det funkar ju inte i slöjden så som den är organiserad. Har jag tänkt i alla fall.

I morse när jag gjorde mig i ordning för att gå till jobbet slog det mig plötsligt- idag ska jag prova! Det var liksom bara så självklart och klockrent. Var kom det ifrån? Hur som helst, vi är ju i uppstarten i alla grupper i slöjden den här veckan och år 8 ska jobba med textila material, hållbarhet och miljö hela terminen. Jag gör det varje år i åttan och de senaste terminerna har jag verkligen inte fått det att flyga. Något måste göras och jag har fått mer och mer panik ju närmare uppstartslektionen kommit. Jag orkar bara inte dra mig genom en till termin med samma innehåll och jag har dessutom i stort sett helt slut på mitt lager med gamla skänkta kläder. Under julledigheten har jag bestämt mig för att vi ska ha fokus lappteknik för det är ju återbruk om något. Men sen då?

När jag väl bestämt mig blev det bråda tider, två lektioner med år 4 innan den första åttan skulle börja och alla minuter mellan ägnades effektivt åt att planera 3 stationer. Jag hade ju tänkt att alla skulle öva och repetera symaskinen. Samtidigt ville jag ge en bakgrund till textilindustrin ur ett miljöperspektiv. Men- när skulle jag lägga grunden för lapptekniken? Detta kunde jag bygga mina stationer från. Jag har redan innan byggt en bra bank med film och text så det var bara att snabbspola och plocka det som passade bäst både som intro och inom given tidsram. Till en del har jag ju också stor hjälp av att vi köper in Slöjdlexikon för de rena teknik och projektbaserade filmerna kan jag ju lätt länka därifrån och veta att det är anpassat till skolelever. Kanske var det tur att jag inte hann tänka för mycket och jag hann med ett snabbt samtal få mina tankar bekräftade av Frida. Det var bara att köra!

Så här la jag upp det:

Förberedelse i loggboken, där jag ville fånga alla elevers tankar från de olika stationerna. Eftersom jag använder Slöjdportfolio kan jag förinställa och spara texter som jag vill att eleverna ska utgå från när de skriver sin logg. De väljer texten från en rullist när de är inloggade i sitt alster. Hur smidigt som helst. Texten alla fick kan du läsa här:

Jag hade fetstilat rubriker med samma namn som de olika stationerna och jag skrev in lite “börjor” för att alla skulle komma igång snabbt. Jag sa också till eleverna att de fick skriva annat om de hellre ville det men när jag läste igenom efteråt verkade nästan alla varit hjälpta av stödet.

I vår lärplattform Unikum la jag in planeringen för terminen och i innehåll skrev jag instruktionerna för de olika stationerna med länkar till allt som skulle göras. Här kan du läsa instruktionerna:

Jag började med att alla skulle logga in i Slöjdportfolio och skapa ett nytt alster. De klickade enkelt in “utvärderingsfrågorna” och hade fönstret uppe. Sedan öppnade de Unikum i en annan flik och började jobba på den stationen de var tilldelade. Efter 15+5 minuter bytte vi station och eftersom jag var på symaskinsstationen hela lektionen kunde jag hela lektionen se 5 elever repetera grunderna med symaskinen samt visa dem finesserna med de olika knapparna de inte riktigt hade kläm på.

Lektionen gick snabbt, snabbare än vanligt faktiskt och jag avslutade med att alla fick en exit-ticket, en post-it lapp och enkelt med smileys utvärdera den annorlunda lektionen.

Det blev faktiskt bara glada ansikten, förutom ett där munnen var ett rakt streck. Inte sur i alla fall!

Efteråt satte jag mig med loggböckerna lite ivrigare än vanligt. Jäklar! Jag som tyckt det varit svårt att få eleverna engagerade tidigare terminer! Vilka frågor de ställde! Nu vill jag bara lägga upp nya stationer utifrån det som poppade upp.

Jag undrar hur många remsor man behöver för att göra ett block 40×40

Varför finns det så många olika sicksack-sömmar? Man kan ju redigera den vanliga

Varför måste hålet i nålen vara så litet. 

Varför får bomullsodlarna/arbetarna så lite i lön? Är landet där det är producerat fattigt eller är bara ”chefen” snål?Jag undrar varför bomull behöver så mycket vatten.

Jag tänkte på att bomull borde väl vara ganska miljöovänligt. 

Varför är det så mycket insekter och ogräs på bomullsodlingar. 

Jag tänkte på varför det var viktigt för så många kvinnor att sy lapptäcken?

Jag visste inte att vi slängde så mycket kläder. 

Varför skaffar man inte bättre skydd till de som jobbar på bomullsodlingarna.

Jag tänkte på att lappteknik faktiskt kan bära så många historier med sig.

Jag undrar om man skulle kunna använda de roligare sömmarna till något (helst inte dukar och sånt)

Eller vad sägs om den här?

Vart är gränsen mellan lappteknik och bara två hopsydda tygbitar?

Jag är helnöjd. Och jag fattar inte varför jag inte sett den här möjligheten tidigare.

Imorgon kommer nästa åtta, de är inte lika studiemotiverade som de idag och jag undrar… Kommer detta att vara tricket som vänder allt upp och ner? Jag är faktiskt nyfiken. Och jag ska dessutom starta upp två nya sjuor i broderi i morgon, kanske får de samma behandling av en nyfrälst fröken?


Advertisements

4 comments

  1. Det här lät intressant. Det tänker jag definitivt prova. (Ja, översatt till TM-slöjd då). Blir nyfiken hur du tänker använda de frågor du fått in på de olika stationerna. För att korrigera/utveckla konceptet, för att kunna ge relevant individanpassad feedback, för att fånga upp det generella kunskapandet och utifrån det bygga en kompletterande lektion för att ”fylla i ev. Kunskapsluckor, för att kunna sätta fingret på vad som egentligen är den ”kritiska punkten” för eleverna så du får koll på vad/vilka moment i din undervisning du behöver ha extra fokus på.

    Blir lite imponerad. Det här lektionsbygget är ju nyskapande (i vart fall för mig). Följ gärna upp med en reflektion även efter din andra lektion.

    1. Tack 🙂
      Först och främst har jag svarat på de frågor som kom från varje elev, dock utan att gå in i diskussion exempelvis om smutsig textilframställning. Där tänker jag att det är bra om nyfikenheten finns kvar för jag kände direkt för att göra en liknande lektion igen och då går vi ju djupare på vissa av deras frågor. De (få) frågor som handlade om saker som man berättade om i filmen, typ “Varför gjorde man ens lappteknik” bollade jag tillbaka med “Ja vad sa de i filmen? Kolla igen!” Frågorna visar egentligen mig att de själva får tankar, under flera terminer nu har jag förtvivlat över ett stort antal elevers låga engagemang och nu ser jag att det spratt till liksom. Svaren/frågorna från eleverna ger även mig en riktning hur jag ska lägga innehållet inför kommande termin, vad som var nytt, konstigt för eleverna eller sånt som jag själv inte tänkt på.
      Jag funderar på om jag ska följa upp direkt nästa lektion med stationslektion, kanske rent av ett par gånger framöver och låta en av stationerna nästa gång vara en skisslektion där eleverna tillsammans spånar på olika varianter av block, tänker att jag ska hålla mig till blockhusrutan så att ramen blir tydlig och ingen svävar iväg och fastnar i allt för komplicerade saker. Den går ju att variera på ett spännande sätt. Samtidigt kan jag lägga en station med fakta om textilframställning och naturresurser så får alla en dusch den lektionen, om än en kort en.
      En tanke jag fick igår när jag läste var att trots tidigare undervisning fanns väldigt bristande kunskaper om de vanligaste textila materialen. Jag skulle kunna ha en serie med stationslektioner om de olika materialen, kanske även i andra årskurser… En annan tanke var att det nu blev tydligt vilken/vilka elever som behöver något riktigt att bita tag i och att jag kanske i en station framöver ger möjlighet att välja olika texter/filmer efter intresse? Som du ser är tankarna många och behöver filtreras… Eftersom jag ska ha vikarie om 2 veckor på just den här lektionen finns även tanken om att kunna använda detta så att vikarien inte behöver kunna slöjd… Eller att eleverna rent av kan arbeta på valfri plats om ingen vikarie kommer…

  2. Jag ser också fram emot att få höra fortsättningen, dels hur samma lektionsupplägg togs emot i annan klass, dels hur du fortsätter med Blended Learning. Tack för inspirationen!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s